FOA har varslet konflikt

Onsdag den 28.02.2018

FOA parat til konflikt i hele landet

Fagforbundet FOA har udtaget konfliktområder i regioner og kommuner. 10 procent af medlemmerne skal i strejke: Vi rammer bredt og dybt

Tusinder af sosu-medarbejdere, dagplejere, rådhusbetjente, portører, husassistenter og mange flere medlemmer af FOA er blevet udtaget til at deltage i den storkonflikt på det offentlige område, som kan blive en realitet om få uger

“Vi har sørget for at komme rundt både i de fleste kommuner og alle regioner og så mange områder som muligt. Vi rammer bredt og dybt. Det her er noget vi gør modstræbende, men vi er tvunget til at reagere,” siger FOAs formand Dennis Kristensen.

FOA har, ligesom de øvrige offentlige fagforbund, udpeget omkring 10 procent af medlemmerne til at være første bølge i den truende konflikt. Konkret er det 13.700 medlemmer på den kommunale område og 2.200 i regionerne. Det betyder, at næsten 16.000 af FOAs erhvervsaktive offentligt ansatte medlemmer vil blive omfattet af en eventuel strejke.

“Når vi tvinges i konflikt, så er det vores opgave at sørge for, at den konflikt bliver så omfattende og effektiv som muligt, så det mærkes rundt om i Danmark, og så det kan tvinge arbejdsgiverne tilbage til forhandlingsbordet med nogle realistiske tilbud i tasken,” siger Dennis Kristensen.

FOAs formand er rystet over, at forhandlingerne er gået så omfattende galt, at barometret nu peger på konflikt.

“Et godt resultat for alle burde være lige på den flade hånd. Efter flere på hinanden følgende overenskomster, hvor de offentligt ansatte har holdt sig tilbage, forventer man, ude på arbejdspladserne, denne gang at få del i det økonomiske opsving. Og derudover generelt få fastslået en række rettigheder og normer på det offentlige område, som ellers er en selvfølge på arbejdsmarkedet. På en eller anden måde er det i stedet lykkedes for de offentlige arbejdsgivere at fremkalde et sammenbrud ikke bare på ét, men på samtlige tre områder.”

Forligsmanden har indkaldt parterne til møde torsdag den 1. marts

Dagen efter mødes repræsentantskabet for Forhandlingsfællesskabet, der repræsenterer de kommunalt og regionalt ansatte i 51 forskellige faglige organisationer, blandt andre FOA. På mødet tages der stilling til, om de vil varsle konflikt over for Moderniseringsstyrelsen, KL og RTLN, der forhandler på vegne af regionerne. Hvis situationen ikke bevæger sig i mellemtiden, er næste skridt et strejkevarsel, som sandsynligvis vil komme den 6. marts, så konflikten tidligst kan begynde den 4. april.

“Uanset at vi helst var foruden konflikt, så fornemmer jeg en vilje og en energi hos medlemmerne, som betyder, at vi står stærkt i en kommende konflikt. Vores medlemmer har en berettiget forventning om, at det er deres tur til at mærke det økonomiske opsving” siger Dennis Kristensen.