FOA sætter navn på konfliktstederne

FOA – Fag og Arbejde

2. marts 2018

FOA sætter navn på konfliktstederne

Hjemmeplejen, dagplejen og sygehusene bliver ramt i en eventuel kommende konflikt. FOA har sat navne på de steder, hvor medlemmerne skal konflikte.

Onsdag fortalte FOA, at omkring 16.000 medlemmer bliver en del af den første bølge i en eventuel konflikt. Nu sætter fagforbundet også navne på mange af de konkrete institutioner, plejehjem og hospitaler, som vil blive omfattet, hvis konflikten bliver en realitet.

“Det er måske en lidt usædvanlig fremgangsmåde, at vi offentliggør oversigten over faggrupper, arbejdspladser og kommuner og regioner. Men hensigten er meget enkel. De medlemmer, der skal i strejke – og de, der ikke skal – skal kende situationen i god tid,” siger Dennis Kristensen, formand for FOA.

Strejken kommer til at omfatte hele landet. Næsten alle kommuner bliver direkte berørt, og alle fem regioner vil have FOA-medlemmer i strejke.

“Der er både tale om arbejdspladser, som i kraft af vores og andre forbunds strejkevarsler, lukker helt – eksempelvis daginstitutioner, og arbejdspladser, hvor forskellige afdelinger lukkes helt eller delvist – eksempelvis sygehuse. Det er ikke fordi, at vi er helt vilde med at skulle varsle strejke, men med overenskomstforhandlinger, der er brudt sammen både for de statsligt ansatte og de ansatte i kommuner og regioner, så er næste skridt, at parterne må lægge arm med hinanden,” siger Dennis Kristensen.

FOA har, ligesom de øvrige offentlige fagforbund, udpeget omkring 10 procent af medlemmerne til at indgå i første bølge i den truende konflikt. Konkret er det 13.700 medlemmer på den kommunale område og 2.200 i regionerne.

Du kan se listen over konfliktsteder her