Forskel på folk

Den negative sociale arv giver ikke bare problemer for børnene, men også den anden vej, viser en stor undersøgelse. Der er en fast tendens i tildelingen af hjemmehjælp til ældre: Jo mindre du og din familie har at leve for, jo færre timers hjemmehjælp og: Jo mere du og din familie har, jo flere timer bliver du tildelt.

Uddrag af artikel i fra Politiken d. 25. februar 2013

Ældre med velstillede børn får væsentlig mere hjemmehjælp end ældre, der har børn med lave indkomster. Man tror, der er løgn, men nej: En ældre mand, som bor alene og som har en søn eller datter, der tjener over 500.000 kr. om året, får halvanden gang så meget hjemmehjælp som gennemsnittet.

Og omvendt: Hvis den ældre mands børn tjener under 100.000 kr. vil han kun modtage knap halvdelen af de hjemmehjælpstimer, som gennemsnittet modtager.

I Kommunernes Landsforening er man helt vantro overfor dette og i Ældre Sagen modtager man oplysningen med forbløffelse. Socialminister Karen Hækkerup siger: “Hvis det forholder sig sådan, at resursestærke borgere kan presse mere hjælp igennem på bekostning af svage borgere, så er det bestemt ikke i orden,”

Kommentar: Den kristne kirkes mantra om, at “den der har, skal mere gives og fra den, der intet har, skal også det lidet, han har, fratages ham” det må vi altså se at få sat en stopper for. Ikke nødvendigvis for at tage noget fra dem med de velstillede børn, men mere nødvendigt for dem med børn med lave indkomster.

Hvordan gør man det fx lokalt i kommunerne? Jamen det bliver nok nødvendigt med rigtig mange aktive medlemmer af Enhedslisten. Og at ældre folk med tid og energi og kompetencer holder godt øje med og blander sig i den lokale politik.