Aftale om forebyggelse af konkurser i hjemmeplejen er et fremskridt – Vedtaget af alle partier

Enhedslisten: Aftale om forebyggelse af konkurser i hjemmeplejen er et fremskridt

Det er netop offentliggjort, at alle folketingets partier er blevet enige om en aftale om initiativer til forebyggelse af konkurser i hjemmeplejen. Det glæder Stine Brix, Enhedslistens ældreordfører.

Enhedslistens ældreordfører Stine Brix udtaler:

– Vi har desværre set en lang række konkurser i hjemmeplejen blandt private firmaer. Der skaber utryghed for de ældre, for medarbejderne og har ofte efterladt en stor regning til kommunerne. Derfor er det rigtigt godt, at vi nu har indgået en aftale, hvor loven ændres, så der stilles skrappere krav til de private virksomheder i hjemmeplejen.

– Jeg er rigtig glad for, at vi nu kræver der skal stilles en bankgaranti fra de private virksomheder, så kommunen ikke ender med en kæmpe regning efter en konkurs. Det har vi længe arbejdet for i Enhedslisten. Det er også meget vigtigt, at der stilles skrappere krav for, at man overhovedet kan komme ind i hjemmeplejen som privat virksomhed.

– Det fundamentale problem er imidlertid ikke løst. Et politisk flertal ønsker stadig at tvinge kommunerne til at privatisere dele af hjemmeplejen. Vi savner også et klart krav om, at de private virksomheder skal følge de gældende løn- og arbejdsvilkår. Ikke desto mindre, så ser jeg det som et vigtigt fremskridt, at vi nu opstiller klare betingelser i lovgivningen for private firmaer i hjemmeplejen.