Kommunerne mangler milliarder de kommende år

Pressemeddelelse fra FOA Presse sendt kl. 06:00 søndag d. 8. november 2015

De danske kommuner skal tilsammen bruge 4,4 milliarder kroner ekstra i de kommende fem år, hvis velfærden skal forblive den samme. Det viser nye beregninger fra FOA.

Mens regeringen i disse dage forhandler om den kommende finanslov og det omprioriteringsbidrag, der betyder kommunale besparelser, så står kommunerne allerede inden omprioriteringsbidraget er indført i en situation, hvor de mangler penge.

Skal kommunerne opretholde det nuværende serviceniveau for blandt andet børn, ældre og handicappede, så skal de samlet bruge 1,88 procent ekstra på service, hvis udgiften per borger skal være den samme om fem år, som den er i dag. Det svarer til 4,4 milliarder kroner ekstra og skyldes især det stigende antal ældre. Det viser beregninger, som FOA har foretaget på baggrund af tal fra Danmarks Statistik og Økonomi- og Indenrigsministeriet.

“Jeg er voldsomt bekymret for, hvad der kommer til at ske med velfærden i kommunerne i de kommende år. I nogle kommuner stiger udgiftsbehovet kraftigt, og her skal man bruge flere penge blot for at sikre status quo. Med omprioriteringsbidraget vil det ganske enkelt ikke hænge sammen,” siger FOAs formand, Dennis Kristensen.

Der er stor forskel på, hvordan kommunerne bliver påvirket af den demografiske udvikling. I 55 kommuner – herunder i og omkring de større byer – stiger udgifterne. I 43 kommuner, som især ligger i yderområderne, falder udgifterne.

Ud over de 4,4 milliarder kroner, der kommer til at mangle som følge af den demografiske udvikling, vil det omprioriteringsbidrag, som regeringen lægger op til koste kommunerne 7,5 milliarder kroner.

FOA foreslår derfor sammen med Danmarks Lærerforening, BUPL og HK Kommunal at regeringen dropper omprioriteringsbidraget.

“Borgmestre fra alle sider af det politiske landkort siger, at omprioriteringsbidraget vil betyde et lavere serviceniveau og flere fyringer i kommunerne. Og med udsigten til øgede udgifter alene på grund af den demografiske udvikling er det da helt tåbeligt at indføre et omprioriteringsbidrag,” siger Dennis Kristensen.

Udgiftspresset fra 2015-2020 i de forskellige kommuner kan ses på Danmarkskortet via dette link: