Ældrestyrken i Gladsaxe støtter Enhedslistens kampagne mod ulighed og fattigdom

Ældrestyrken/Enhedslisten i Gladsaxe har fremsendt følgende forslag til sine byrådsmedlemmer ved Susanne Yazdanyar, til Enhedslistens hovedbestyrelse ved Lole Møller og til Enhedslistens folketingsmedlemmer ved Finn Sørensen.

Til jeres orientering, og som vores bidrag til EL´s kampagne mod ulighed og fattigdom i Danmark, har tovholderne i Ældrestyrken/Enhedslisten i Gladsaxe præsenteret tre hovedemner, som vi ønsker, at afdelingen og vores byrådsgruppe skal arbejde videre med lokalt. Det er emner, vi har drøftet i Ældrestyrken, og som Susanne Yazdanyar nu har fået i opdrag at gå videre med i sin egenskab af medlem af Seniorudvalget i Byrådet. 1. Vi ønsker en lokal ombudsmand, som vi også har beskrevet det i vores valgprogram op til kommunevalget, på baggrund af de mange skandaløse sager i kommunen mod ansatte og borgere. 2. Vi ønsker en gratis tandplejen for voksne på overførselsindkomst, f.eks. indrettet i de allerede eksisterende kommunale tandklinikker for børn og unge. 3. Vi ønsker et gratis, kommunalt udlån af PC´ere til gladsaxeborgere, der ikke selv har råd til at anskaffe sig og vedligeholde en PC´er. Det kan f.eks. være brugte, istandsatte PC´ere, som udlånes fra kommunens hjælpemiddelcentral.

Ældrestyrken har yderligere et par hovedemner, som vi ønsker inddraget i ELs landskampagne mod ulighed og fattigdom. De emner håber vi, I vil tage med ind i overvejelserne fremover.

Satspuljen skal på finansloven. EL bør arbejde for, at der ikke trækkes penge til Satspuljen fra overførselsindkomsterne. Satspuljen blev indført i 1990 som følge af et forlig mellem et flertal af partierne i Folketinget. Også Dansk Folkeparti er senere kommet med. Indtil 1990 blev overførselsindkomsterne reguleret, så de fulgte lønudviklingen. Herefter blev der, som følge af forliget, trukket o,3% fra den automatiske regulering af overførselsindkomsterne og pengene overført til Satspuljen Satspuljemidlerne er reserveret særlige indsatser på sundheds-, social- og arbejdsmarkeds området, hvilket er godt nok, men det er helt urimeligt, at pengene udelukkende skal hentes fra den gruppe i samfundet, som er afhængig af overførselsindkomsternes størrelse, og ordningen er med til at øge uligheden i samfundet. Derfor skal Satspuljen på Finansloven. I 2009 var Satspuljen på 846 mio kr..

Folkepensionens grundbeløb bør igen reguleres ud fra de regler, der var gældende, da Folkepensionen blev indført. Vi opfordrer EL til at lave en beregning over, hvilket beløb, der i dag ville være tale om ekstra pr. måned, hvis den oprindelige fulde reguleringsmodel blev anvendt. Vi anser Ældrechecken for en ydmygende almisse, der oven i købet kun dækker et minimum af det efterslæb, som er gældende for Folkepensionens grundbeløb. I dag er folkepensionister afhængige af de særlige tillæg, og det er ofte ydmygende at henvende sig til kommunen, selv om man er berettiget til tillægget. Er det ikke muligt at genindføre den gamle beregningsmodel, kan EL i stedet foreslå skattelettelser eller helt fritagelse for skat for de folkepensionister, der kun får grundbeløbet.

Måske kan vi foreslå, at der hentes penge fra Den sociale Pensionsfond, som stadig eksisterer, og hvorfra der fortsat trylles midler over i statskassen. Dog ikke til det oprindelige formål og dermed som tillægspension til dem, der i sin tid var tvunget til at indbetale til fonden, mens de var arbejdsaktive. Den sociale Pensionsfond blev oprettet ved lov i 1970, hvor skatteborgerne under 64 år blev pålagt et særligt pensionsbidrag “med henblik på ydelse af en tillægspension til personer, der oppebærer folke-, invalide- eller enkepension”. Pensionsbidraget og dermed fonden ophørte i 1982, hvor den var en kæmpeformue på 150 milliarder kroner -! Men pengene kom aldrig til udbetaling. Staten eksproprierede dem med Mogens Lykketoft som bannerfører. Den sociale Pensionsfond eksisterer dog stadig. Ved udgangen af 2012 udgjorde dens aktiver ifølge Danmarks Nationalbanks årsrapport ( side 62) 94 milliarder kroner til nominel værdi. Nok en spøgelsesfond, som ingen ønsker at tale om, men den findes og bør bruges til sit oprindelige formål, og EL skal ikke undlade at omtale den, hvor det er strategisk på sin plads at nævne den. Ellers accepterer vi “Danmarkshistoriens største tyveri”.

Aalborg Byråd har vedtaget et forslag om at bygge billige lejeboliger. Også Københavns Kommune har fokus på billige lejeboliger, og vi mener, det også for EL er et område, hvor vi skal sætte kraftigt ind i hele Danmark og have en klar strategi.

EL,s forslag om billigere transport til pensionister kan vi kun støtte. I Aalborg kan pensioni-ster køre i busserne for 10 kr.. Det kan altså lade sig gøre i Danmarks fjerde største by.

Vi vil gerne drøfte forslagene, f.eks. på et fælles møde mellem Ældrepolitisk Udvalg og Socialpolitisk Udvalg.
Tovholderne i Ældrestyrken
Gert Holmsø Christensen, Mogens Steenbuch, Ole Nielsen og Dorthe E. Harvest

Ældrestyrken i Gladsaxe afholdte i Borgernes Hus i Søborg den 9.10 2013 et offentlig møde om: Findes der fattigdom og ulighed i Danmark?

Læs her:

Hans Genefke Jørgensen fortæller om rapporten og dens forslag og konklusioner set i lyset af fattigdom og ulighed i Danmark
Hanne Reintoft fortæller om sin opfattelse af rapporten og sine erfaringer med fattigdom og ulighed
Finn Sørensen fortæller om sin opfattelse af rapporten og dens konsekvenser

Enhedslistens ældrepolitik

Alle har ret til en værdig alderdom. Og hverken alder, social eller økonomisk status må sætte grænser for, hvilken hjælp man kan få fra det offentlige.

Målrettet hjælp til fattige ældre

Fattigdom er et problem blandt vores ældre. Enhedslisten vil tackle det ved at forhøje folkepensionens grundbeløb, som cirka 35 % af de ældre må klare sig for, og ved at afskaffe den endnu lavere brøkpension. Vi arbejder desuden for gratis transportkort til pensionister og ud af omsorgstandplejen.

Ret til hjælp – også i den tredje alder

Regeringens sparekrav betyder, at mange kommuner skærer i hjælpen til ældre medborgere, og privatisering af fx hjemmehjælp gør, at der sættes minuttal på toiletbesøg. Vi vil modvirke tendensen ved at investere massivt i kommunal service så som hjemmehjælp og ved at indføre håndfaste rettigheder til ældre, fx retten til et ugentligt bad og til at bevare handikapkompenserende ydelser livet ud.

Demokratiet skal favne alle aldre

Vores demokrati skal favne hele befolkningen, uanset alder. Enhedslisten vil støtte ældre borgeres mulighed for at involvere sig ved at sætte ældrerådene på finansloven. Og vi vil fastholde alternativer til den digitalisering af kommunal service, der sætter mange ældre ud på et sidespor.

Ved at klikke på “Ø” øverste kommer du tilbage til Ældrepolitisk Udvalgs hovedside.