B&W set i et politisk perspektiv

For flere af os var det en rejse tilbage i vores ungdoms tid og de politiske kampe, vi også selv havde været en del af ved at høre Oles oplæg om den gamle, stolte arbejdsplads, der har skrevet sig ind i dansk arbejerbevægelses historie for sine mange markante meninger og sin vilje og lyst til at også at kæmpe for dem. De gamle paroler om 35 timers arbejdsuge, modstanden mod Danmarks medlemsskab af EF, ligeløn for lige arbejde, tonede frem på Oles billedmateriale ligesom optagelser fra de store demonstrationer foran Christiansborg i 1956 mod en fælles overenskomst på løn og arbejdsvilkår. “Hvad siger de på B&W?” blev der spurgt, når store beslutninger skulle træffes i landsdækkende arbejdskonflikter.

I 1955, da Ole blev ansat som skibstømrerlærling, var lærlingene ikke organiserede, men allerede året efter blev Ole valgt som formand for Lærlingenes Fællesklub, efter at alle lærlingene havde fået deres egne klubber. Og der var nok at tage fat på ud over kravet om en lærlingeløn til at leve af. Det var f.eks. tilladt svendene at slå på lærlingene, men det blev der hurtigt sat en stopper for, efter at lærlingene havde organiseret sig.

Oles oplæg om B&W viste, at fremskridt og bedre vilkår ikke opnås uden kamp og et stærkt sammenhold og solidaritet. Det var også gældende for arbejdsmiljøet, der var hårdt og i mange tilfælde sundhedsskadeligt på landets værfter. På et tidspunkt indgik arbejdernes Fællesklub på B&W et samarbejde med en gruppe progressive akademikere, hvilket der kom en række rapporter ud af, bl.a. Rapport fra et skibsværft om svejserøg og Malerrapporten. De ændrede radikalt arbejdet for svejsere og malere, og tvang Arbejdstilsynet og også LO til at gå meget mere aktivt til værks på arbejdsmiljøområdet. En spændende tid, hvor der blev opnået resultater, som vi også nyder godt af i dag, men som kun kan bevares og videreudvikles, hvis vi fortsætter kampen.

Ældrestyrken holder sommerferie indtil 25. september. Her er det planen at tage på udflugt til den gamle B&W-grund på Amager, hvor Ole igen vil fortælle og også vise rundt. Men indtil da er der mange opgaver, som skal løses i afdelingen af os alle sammen, både 1. maj, EU-afstemning og Sankt Hans. Så vi ses, der hvor vi kan og har overskud til det!

Tovholderne i Ældrestyrken
Gert, Mogens, Ole og Dorthe