Direktør i dit eget liv

Det lykkedes Enhedslistens forhandlere at presse regeringen til at afsætte én milliard kroner på finansloven for 2014 til at styrke ældreområdet, og selv om Enhedslisten så ikke var med i det samlede finanslovsforlig, bibeholdt forligspartierne den milliard på budgettet. Og danskerne har fået øjnene op for, at Enhedslisten fører en politik, som gavner samfundet, og stemte ved kommunal- og regionsvalget i november Enhedsliste-kandidater ind i langt størsteparten af landets kommunalbestyrelser og regionsråd. Ikke mindst for at sikre de nåødvendige forbedringer for landets ældre og samfundets svageste borgere. Og det var afgjort også Enhedslisten, der fik åbnet øjnene hos regeringspartierne for den ældrepolitiske dagsorden – så statsministeren i sin nytårstale følte sig tvunget til at love de ældre bedre forhold ligesom økonomi- og indenrigsministeren begyndte at interessere sig for ældreydelser. Dagsordenen er altså sat i landspolitik, og det var så ældrepolitiks og socialpolitiks udvalgs konklusion, at partiets ældrepolitik skal konkretiseres i kommuner og regioner, så der kan dæmmes op for den udvikling fra velfærdsstat til konkurrencestat, som både den tidligere borgerlige og den nuværende regering lokker kommuner og regioner til. – Det er et spørgsmål om værdier og livssyn.

Ældre er ikke nogen homogen gruppe, men har forskellige ønsker og behov for at kunne leve livet videre. Mange deler frygten for at blive hjælpeløse, hvorfor det er så vigtigt at være direktør i eget liv – have kontrol, handlekompetence og handlemuligheder, var nogle af budskaberne fra næstformanden i Dansk Sygeplejeråd, Dorte Steenberg, som bidrog til dagen med et sundhedsfagligt perspektiv på omsorg og pleje. Også konsulent i ældreplejen i København, Eva Algreen-Petersen, var blandt dagens talere. Hun mente blandt andet, at den ellers fornuftige såkaldte Fredericia-model, hvor kommunen hjælper ældre til at klare sig bedre i eget hjem, også omtalt som hverdagsrehabilitering, kopieres af andre kommuner, som har opdaget, at der kan spares penge på den måde. – Det er en pervertering af hverdagsrehabiliteringsdagsordenen, sagde Eva Algren-Petersen, som også efterlyste ikke blot beboerdemokrati på alle plejehjem, men også de ældres stemme i de mange lokale spørgsmål som f.eks. udvikling af lokalområderne, byudvikling i det hele taget og ikke mindst plejehjemsbyggeri, hvor arkitekter, organisationer og eksperter er involveret, men ingen ældre eller kommende beboere.

Økonomien og kommunernes forvaltning af pengene til omsorg og pleje var det, som økonomisk konsulent i Gldsaxe Kommune, Rune Lund, beskæftigede sig med i sit indlæg, som også satte fokus på kommunernes iver efter at gennemføre paradigmeskiftet eller hverdagsrehabiliteringen/hjælp til selvhjælp, ikke så meget ud fra visionen om et godt ældreliv for den enkelte, men primært for at spare penge på ældreområdet. Else Kayser, som er chefkonsulent i Danske Kommuner, talte om samspillet mellem kommuner, regioner og praktiserende læger ud fra ønsket om et helhedssyn i omsorg og pleje. – Enhedslisten ældrepolitik skal koordineres og konkretiseres i alle kommuner og regioner gennem de mange nye medlemmer af rådene vi har fået her fra årets begyndelse, sagde Else Kayser blandt andet, og understregede igen og igen, at det hverken var almisser eller hattedamer, men rettighedsprincipper, der skulle gælde både i ældrepolitikken og i den sociale politik.

Niels Peter Arskog