Til lykke Enhedslisten Gladsaxe

20. maj 2016

Til lykke Enhedslisten Gladsaxe

Fordi I har nogle ildsjæle, der siden 2012 har været aktive i Ældrestyrken, der ud over at have lokale aktiviteter også har haft en stor del af æren for oprettelsen af Enhedslistens Ældrepolitiske Udvalg. Her vil jeg “nøjes” med at have fokus på det lokale.
Der er en ret stor gruppe Tovholdere, som indkalder til møder sidste torsdag i månederne. Altid fra kl. 12.00 da henvendelsen jo er rettet mod alderen + 60 år. Her har man tid og kan som noget meget vigtigt: Nå at komme hjem igen om vinteren, inden mørket sænker sig. Møderne varer højst 3 timer.
Alle kan huske noget fra kampen om at bevare Borgernes Hus i Søborg. Det blev en tabt sag, som ikke har slået Ældrestyrken af banen. Der bliver nu holdt møder i seniorlokalerne i Høje Gladsaxe. Et sted der, hvis man spørger mig, egner sig rigtigt godt til målgruppen. Der er for eksempel ingen trapper!

Tovholderne sørger for frokost – gratis såmænd – flot af afdelingen. Der bliver indkaldt en oplægsholder og altid med fokus på årtiers udvikling på venstrefløjen. Indenfor miljø, kultur, politik, sundhed, indvandring og alt muligt andet. Når omkring 25 ældre mennesker er samlet for at høre erfaringen fra de mange år, siden man selv var ung med et rasende gåpåmod, og oplægsholderen er kommet frem til sin afslutning, så går der virkelig hul på “bylden.” Der er jo samlet tilsammen mere end 1000 års erfaring, kendskab og kompetencer indenfor alle samfundets områder. Folk kommer med egne bidrag, så det er en lyst!

Men skal det altid være politisk, kunne nogen måske finde på at spørge. Har Ældrestyrken da ikke bare en gang imellem en aktivitet uden politisk indhold? Svaret er et stort nej. Tag bare det sidste møde før sommeren, hvor turen gik til Frilandsmuseet, 19. maj 2016 Der blev kørt i hestevogn og mange er jo vokset op med denne aktivitet som den rene selvfølge. Frilandsmuseet består ikke af fallerede herregårde, men af huse fra hele landet, hvor der har boet rigtige mennesker. Heriblandt ikke mindst mange eksempler fra den absolut nederste del af samfundet. Fattiggårdene fandtes for ikke længere siden, end at de består hos mange i det, vi kalder “mands minde.” Det blev en aktuel og stærk påmindelse om, at sådan skal vi ikke behandle vore svage i Danmark!

Efter turen i hestevogn – der især var fin for de ikke så stærkt gående – var der dækket op til frokost og senere et andet sted til kaffebord, hvor vi som sædvanligt fik sunget nogle sange. Selv her ude i den fri luft kunne vi høre hinanden!

Tak til Ældrestyrken Gladsaxe for et godt år og på glædelig gensyn til september, hvor vi igen mødes den sidste torsdag. Og tak fordi også veteraner fra andre afdelinger er velkomne.

Se billeder af Otto Jarl, fra skovturen.klik på billedet

Willi Bjerregaard